Docenten krijgen veel te maken met probleemkinderen. Natuurlijk, op de ene school tref je meer probleemkinderen tegen dan op de andere school en dan nog steeds is er verschil per klas. Iedere leerling is immers weer anders. Hoe kun je nu eigenlijk als docent zijnde zorgen dat scholieren, studenten of schoolkinderen niet agressief, passief of ongeïnteresseerd raken? Hoe behoud je nu eigenlijk rust en orde in de klas? In deze blog presenteren we een aantal handvaten je als docent kunt gebruiken wanneer je te maken hebt met problemen in de klas.
Ken je leerlingen
Elk gesprek gaat gemakkelijker wanneer je elkaar kent en weet welke verwachtingen je van elkaar hebt. Je kunt door af en toe in gesprek gaan, al best veel te weten komen over je leerlingen. Ook als je ziet dat hij/zij vaak met één andere medescholier optrekt, kun je weer later naar refereren als je een praatje maakt. Laat ook zien dat je ze niet alleen kent, maar tevens érkent. Geef ze een compliment als ze hun werk goed hebben gedaan. Dit helpt een hele hoop om een goede leerkracht-leerling-relatie op te kunnen bouwen.
Wees toegankelijk
Als docent heb je de taak om scholieren en studenten te leren over je vakgebied. Of je nu docent nederlands, duits, economie of natuurkunde bent. Dit betekent dus ook dat je niet alleen moet zenden, maar ook in staat moet zijn om vragen van je leerlingen te kunnen beantwoorden. Hiervoor is het erg belangrijk om goed toegankelijk te zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er gedurende elke les een mogelijkheid is voor een vragenronde, bijvoorbeeld het laatste kwartier van het lesuur. Je kunt er eventueel een interactieve discussie van maken!
Structuur en voorspelbaarheid
Door bovengenoemd voorbeeld zorg je er ook voor dat er een duidelijke structuur en regelmaat in de lessen plaatsvindt. Dit is niet alleen voor kinderen erg belangrijk, maar voor mensen in het algemeen is het erg prettig om structuur, regelmaat en voorspelbaarheid te hebben.